lördag 23 oktober 2010

Oro

Jag skämms för det här, men ja går ut med det ändå...
ja vill bli gravid, vi hade oskyddat i 2,5år tid, inget hände... en gång med honom fick ja missfall.
En tjej kompis berättade för mej hur hennes såg ut, när vi pratade tjejsnack.
En dag hände det mej oxå. Jag berättade för henne och hennes veriation var lika.
Det skrämmer mej ngt fruktansvärt.
I början åt jag P-piller, men sen glömde ja hela tiden, jag ledsnade till slut, Fick även byta p piller.
Sen slutade jag helt. Ja tror ja gjorde 10tester på ungdoms mottagningen på knappt 1år.
Negativt . . . NU fann ja den här frågan o det skrämmer mej. Ja e jätte rädd.
Ja hatar att prata om det, men ja känner att jag vill skriva om det.
Även när folk har frågat lr ba sakt en komentar, när ska ni bli föräldrar då?, ja hatar att höra de från andra.. för inget het hänt på över 2år. Ja mår dåligt över det, o ja skäms lite för det oxå, men ja borde inte göra det.
Jag vill bli mamma. Jag tror att mitt liv skulle bli så himla mkt bättre, men först måste mitt liv bli bra. Ekonomin mpste bli bra, för inte´vill man leva på Soc när man e gravid. Bättre förutsätningar kan man få.
Ja vill ge mitt barn den dagen ja får, de bästa barnet kan önska sej<3
Men, en sak e ja oxå orolig för.. NÄr ja föddes så hade mamma livmodercancer.. ja har alltid undrar om det påverkar mej då.. om det finns en risk. Något som ja har grubblat på många år..
Vissa har jätte lätt att bli gravid, o vissa inte.. O jag är väl en av dom.. o de skapar orohet hos mej..
Men va e de man s´äger allt ordnar sej.
Även mellan Jan o mej så kommer det ordna sej, allt kommer att bli bra..
Ja älskar dej så himla mkt, men ja borde inte göra det,men ja gör det ändå

Jag slutade min piller i oktober förra året, har ätit dem i 9-10 år. Jag och min sambo har försökt att bli gravida, men det har ej hänt nåt. Vi har nog ej försökt till 100 %. Men jag undrar hur länge det tar innan pillren försvinner ur kroppen, hoppas ni kan hjälpa mig med det?


Hormonerna du tillförde din kropp genom p-piller är sedan länge borta. Efter långvarigt p-pillerbruk kan det ibland ta några månader för menstruationen att bli regelbunden. Har du regelbundna menstruationer så tycker jag ni skall försöka i lugn och ro minst 6 månader. Titta på gravid.se - Bli gravid och ägglossningsuträkning eller shoppen för ägglossningsstickor som hjälpmedel. Om du känner att tiden börjar gå mot ett år och inget händer så kontakta gärna en gynekolog för fortsatt konsultation. Lycka till med familjebildningen!

Barnmorskan Therese

Inga kommentarer: